10 tips – så skriver du ett pressmeddelande som väcker journalistens nyfikenhet

Ett pressmeddelande som inte hinner skrivas, inte kommer ut i tid eller inte får någon uppmärksamhet. Känner du igen dig? Med dessa 10 tips ser du till att du får den publicitet som du förtjänar!

  1. Format

Skapa pressmeddelandet i exempelvis ett word-program. Sätt företagets logotyp i översta hörnet och skriv datum i andra hörnet. Pressmeddelandet bör inte vara längre än en A4-sida. Många vill berätta allt – men se till att hålla dig till en nyhet i ett pressmeddelande.

  1. Rubrik

Sätt en rubrik som lockar till läsning och som förklarar nyttan eller värdet för den som läser det. Tänk på att skriva utifrån målgruppens intresse och varför informationen är viktigt för dem. Skriv inte ”vi har lanserat ett nytt fakturasystem”, skriv istället ”x minskar faktureringstiden med 70% för småföretagare”.

  1. Innehåll

Studera en artikel i en tidning och lägg upp strukturen därefter. Börja med en slagkraftig rubrik. Därefter en ingress i fetstil där nyheten sammanfattas på 3-5 rader. Frågorna när, var, hur och varför ska besvaras och ta gärna med ert företagsnamn ifall tidningen vill göra en notis av detta. Därefter skrivs nyheten i en brödtext som delas upp i stycken med mellanrubriker. Kom ihåg att skriva det viktigaste först då en del tidningar måste korta i texten nedifrån.

  1. Citat

Använd dig av citat för att förstärka ditt budskap och ge artikeln liv och trovärdighet. Låt en eller två nyckelpersoner som är ansvariga uttala sig. Du kan även ta kontakt med en expert på området som kan uttala sig om branschen eller trenden i stort.

  1. Presentera verksamheten

Presentera er verksamhet allra sist på 4-6 rader med rubriken ”Om x”. För mer information kan du hänvisa till er webbplats. Detta stycke kan göras något mindre för att tydligare särskiljas från den faktiska nyheten.

  1. Bilder

Förse journalisten med proffsiga högupplösta bilder. Har du bra bilder ökar chansen till att du får mer utrymme i tidningen. Bifoga bilder på de som uttalat sig, illustrationer eller genrebilder. Har du ett nyhetsrum på din egna sajt eller Mynewsdesk så kan bilderna med fördel läggas där. Kom ihåg att även skriva med restriktioner om hur bilderna får användas.

  1. Kontaktuppgifter

Se till så att journalisten lätt kan komma i kontakt med den som är ansvarig för ämnet. Kontaktuppgifterna brukar finnas längst ner i pressmeddelandet och innehålla namn, mailadress och telefonnummer.

  1. Ämnesrad

Skriv aldrig bara Pressmeddelande i ämnesraden, skriv istället hela rubriken på pressmeddelandet i ämnesraden.

  1. Skicka pressmeddelandet

När du ska skicka ditt pressmeddelande, gör det då direkt i mailet. Alla använder olika varianter av skrivhanterings- och visningsprogram så att skicka en Word-fil eller PDF kan riskera att ditt pressmeddelande inte ens läses. Men du kan, om du vill, även skicka med en sådan fil för journalisten att skriva ut. Den bästa tiden för att skicka ett pressmeddelande är på morgonen så att nyheten är aktuell inför morgonens redaktionsmöte.

Publicera även pressmeddelandet på er egna hemsida, med eventuellt extramaterial för den som är intresserad.

  1. Var tillgängliga

Se till att ni är tillgängliga och förberedda för att svara på frågor när journalisten ringer.

Så, nu har du alla verktyg för att lyckas få publicitet! 

Share this in social media
Share

About "admin"

No Comments

Post a Comment