5 tips – så gör du ett nyhetsbrev som dina kunder vill läsa

Tycker du att det känns förlegat att skicka mail? Tänk om! Idag  är det allt viktigare att kunna förse sin målgrupp med relevant information. Välgjorda nyhetsbrev och mailutskick är fortfarande bland de bäst konverterande digitala marknadsföringsmetoderna som du kan använda. Faktum är att 90 % föredrar att få information från företag genom e-post. Genom ett genomtänkt nyhetsbrev lyckas du positionera dig i kundens medvetande och öka din försäljning!

Så här gör du för att komma igång!

  1. Skapa relevant innehåll. Tänk utifrån och in. Vad är dina kunder intresserade av att få veta? Säg att du driver en babybutik. Ofta är det inte dina egna företagsnyheter som att ni har en ny produkt eller har gjort om på kontoret som är intressant. Dina kunder är blivande och befintliga föräldrar som lockas av att få veta hur de kan underlätta sitt småbarnsliv. Ge tips på bästa kläderna för utelek, start-kit till en nyfödd eller den perfekta doppresenten. Visa att du förstår kundens behov. På så sätt har du ett relevant innehåll som intresserar mottagaren.
  2. Håll igen. Försök inte att berätta allt i ett nyhetsbrev. Vi lever i ett informationssamhälle där vi konkurrerar med andra budskap och mottagarens tid. Välj hellre ut ett budskap än tio olika.
  3. Snyggt och proffsigt. Låt nyhetsbrevet återspegla ditt företag genom att använda dig av företags grafiska profil, alltså er logo, typsnitt och profilfärger. Håll det lätt och luftigt med korta texter och bra bilder. Genom att använda ett nyhetsbrev-verktyg blir det lätt att få ett snyggt och responsivt utskick.
  4. Gör en plan över när du skickar nyhetsbrev och vad de ska innehålla. Skickar du för ofta, riskerar du att kunden inte öppnar breven och skickar du för sällan, riskerar du att försvinna från kundens medvetande. Se till att nyhetsbrevet kompletterar dina övriga marknadsaktiviteter i tid och innehåll.
  5. Följ upp. I nyhetsbrev-verktygen finns bra verktyg för att analysera och utvärdera ditt utskick. Du kan se hur många som har öppnat, vem som har öppnat och vad de klickat på. Detta gör att du hela tiden kan optimera dina utskick och skapa relevant innehåll som gör att dina kunder återkommer och gillar ditt nyhetsbrev = gillar dig och ditt företag!

Varför jobba med nyhetsbrev?

  • Samlar alla dina kontakter. Du har alla dina kontakter digitalt på ett ställe så du slipper gräva i visitkortshögen.
  • Kundvård. Du kan skapa olika listor och därmed rikta innehåll till ex. återförsäljare, leverantörer och slutkunder
  • Ökad försäljning. Genom att visa upp dina tjänster- eller produktutbud i en relevant kontext för mottagaren lockar du till snabba och smidiga köp. Ge dina prenumeranter bra erbjudanden!
  • Ökad varumärkeskännedom. Kunden blir frekvent påmind om ditt företag och den nytta du skapar.
Share this in social media
Share

About "admin"

No Comments

Post a Comment