8 tips – så hittar du nyheten i ditt företag

Alla företag har något att berätta. Utmaningen är hur du ska berätta det för att få media att uppmärksamma just er nyhet. Här kommer 8 tips på hur du kan tänka.

  1. Det aktuella. Knyt an din egen nyhet till en aktuell händelse.
  2. Trender. Lyft en trend inom din bransch eller i samhället.
  3. Liten mot stor. Det är alltid intressant med start-ups eller andra uppstickare som utmanar de stora företagen.
  4. Framgångssagan. Att berätta en framgångssaga om hur man som lokal aktör har växt till ett större nationellt bolag är en inspirerande nyhet.
  5. Avslöjanden. Hjälp media att lyfta orättvisor och avslöjanden. Detta kan lätt bli förstasidesstoff.
  6. Statistik. Lyft din egen nyhet genom att koppla den till fakta och forskning kring behovet.
  7. Det annorlunda. Har du en affärsidé eller en tjänst där du gör något annorlunda? Ett exempel är företaget Cut and Drive som åker hem till sina kunder och klipper håret istället för att låta kunderna komma till en salong.
  8. Närhetsprincipen. En grundregel att ta hänsyn till är att människor är mer intresserade av sådant som ligger dem geografiskt och ämnesmässigt nära.

Kom ihåg, media letar alltid efter spännande nyheter, så var inte rädd för att tipsa om dig själv!

Share this in social media
Share

About "admin"