5 tips – Lyft dina företagstexter

Ofta ska våra företagstexter skrivas snabbt och publiceras fort. Samtidigt lever vi i ett informationsöverflöd där det gäller att med fånga läsaren med få ord. Följ dessa fem enkla steg för att säga rätt budskap till rätt målgrupp med rätt ord.

  1. Vem skriver du för? Det sätter tonen för dina texter. Sätt en rubrik som lockar just din läsare. Skriver du till en privatperson eller ett företag så ser säkerligen rubriken och innehållet väldigt olika ut.
  2. Var ska texten publiceras? Det påverkar längden och också formen. Är det ett pressmeddelande, ett blogginlägg eller ett FB-inlägg. Se till att längden passar för den kanal du valt.
  3. Lyft nyttan! Beskriv det viktigaste först och locka in läsaren. Börja inte med hela din företagshistoria utan beskriv nyttan för kunden. Varför ska de köpa av er? Varför är ni bättre än konkurrenterna? Håll det kort, koncist och enkelt.
  4. Korra alltid! Är det stavfel uppfattas du som oseriös. Låt en kollega, eller ännu bättre, en ur din målgrupp läsa texten. Förstår den vad du vill säga? Ofta har vi förmågan att använda krångliga ord eller interna termer som inte tillför läsaren ett värde.
  5. Se över texterna inom företaget. Hur skriver ni era mail, företagspresentationer, annonser, rapporter, offerter – allt kommunicerar och ger en bild över hur ni uppfattas.
Share this in social media
Share

About "admin"

No Comments

Post a Comment